Follow Me, Friends

Saturday, April 2, 2011

Pengharaman Tarian Poco-Poco di Perak


Sekarang ni timbul isu tarian poco-poco yg telah diharamkan di Negeri Perak. Disebabkan pengharaman tersebut, maka pelbagai statement & artikel dikeluarkan samada di media massa mahupun tersebar luas di internet (cnthnya mcm blog sunz ni haaa..) saya terpanggil utk melihat isu pengharaman poco-poco yang dikatakan bersamaan dengan acara yang dilakukan oleh penganut Kristian. Mengapa ada pihak yang menentang pengharamannya? saya tidak tahu.


Saya sendiri secara peribadi memang tidak mengikuti tarian poco-poco ini walaupun sering dianjurkan oleh Kelab syarikat pada setipa bulan. Saya cuma terfikir kenapa isu pengharaman ini digembar-gemburkan sedangkan banyak lagi isu lain yang boleh diperkatakan

Cnthnya mengapa "Tarian Tiang" atau lebih glamer dengan panggilan "POLE DANCE" yang dahulunya ditarikan oleh penari b***l di kelab-kelab malam tidak diharamkan sedangkan pada masa kini ia turut dikomersialkan? Pada pandangan peribadi saya, tarian ini adalah tidak bersesuaian dengan adab & cara hidup masyarakat Malaysia secara amnya dan Kaum Melayu secara khususnya. Malahan ramai wanita melayu yang berbangga dengan menjadi Jurutari tarian ini?

6 comments:

Nadia said...

knpa diharamkan *___*

Sunz Suniza said...

ayooo..nadia bc x surat mufti tu? disbbkan tarian tu dilakukan masyarakat Jamaica dalam upacara keagamaan Kristian diorg..(^_^)

Aina said...

setuju dengan suniza...kenapa tidak pole dance? sbb keadaan mcm inilah (berat sebelah) org melihat isu ini sbg isu remeh, isu politik, isu peribadi, dll. komen akak kat sini...http://cahayamata123.blogspot.com/2011/03/poco-poco.html

singgah dr GHMB:)

Sunz Suniza said...

Sy pon x phm isu2 camni..=-O thx ye kak aina dtg singgah!

Ibu Aqmar said...

kalau nak haramkan tarian poco2 tu, kena gak tengok tarian2 lain sama..tak ke mengikut kristian gak..

lagi semua ni bergantung pada niat.klau niat menari poco2 sebab nak menguruskan badan..saya rasa tak salah. janganlah kerana kesamaan dalam sesuatu agama kita di cop murtad or pengikut agama tersebut.

klau cengitu, majlis kawin pun patut diharamkan samalah ek..sebab sama ngan agama hindu..kan..kan..tak gitu?

Ibu Aqmar said...

pembetulan skit, majlis kawin sangat2 digalakkan tapi bersanding dan berinai2 tu patut diharamkan. sebab tiru hindu kan..