Follow Me, Friends

Tuesday, April 2, 2013

AKU.SUKA.BUKU.

Ni statement biasa la org len pun ada hobi ni..tapi aku baca novel English je..novel Melayu mmg kureng la..Kalu aku beli pun sebab terpengaruh ngan rakan sebaya! haha..Aku start baca novel English since darjah 6 kot..? pastu since that memang aku minat..
 
My personal opinion? Novel Mat Saleh ni lebih luas penceritaan..olahan bahasa..suspen triller..& the best part is..some novels ada unexpected endings yang kita x jangka..Oh ye! ader lagi sebab aku suka English novel ni..diorg ada banyak genre...Ada VAMPIRES..ada WEREWOLVES..ada ZOMBIES..ada BEAST..and all sort of different stories yang make it interesting..
 
I'll give u guys some extreme examples k..:) Cuba bayangkan movie Lord of The Ring? The Hobbit? Korunk pnh terpikir x citer camtu..? xde kan? So, tu la salah satu ciri menarik English novel ni..? xpun kalu minat Stephen King? Sumer novel dia agak extreme in its on way..Alaa..yg jadi movies pon banyak gak cam The Shining, The Mist, IT, etc etc etc..Pastu Movie Twilight Saga? tu pun dr novel gak by Stephanie Meyers..


 
 
Tapi klu korunk nak share novel yang aku suker..aku suker nak share ngan korunk! gituuuzzzz...Tapi yg feliknya aku ni..aku suka buku yang berangkai..(camne tu?) camni haaaa...The Twilight Saga ada 4 buku..50 Shades ada 3 buku..The Casters Chronicles ada 4 buku..Trylle Trilogy ada 3 buku..Hush Hush Saga ada 4 buku..The Saga of Darren Shan ada 4 buku..Night World ada 3 buku..Soooooo..korunk nmpk x..? Aku kalu baca buku nipis2 1 jenis ni mmg rasa x puas..


 
 
So? Dah tau kan kenapa aku suka baca English book dari Malay novel..? Aku ada gak baca buku Ramlee Awang Mursyid (RAM)..pastu buku yang HOT-HOT cam Cinta Kau dan Aku..M.A.I.D..lain-lain lagi la..tp feel tu kureng sket coz sumer citer berkisarkan cinta ditolak..kahwin paksa..benci pastu sayang..betul kan? Aku ni lak mgkin sebabkan lack of romance (in malay ways of thinking) (pls dun get me wrong k..am not saying malay novels are not good..novel melayu pun ada kekuatan sndri yang buatkan ramai org tergila2kannya..betul dop? dis is my personal view in reading)
 
Aku slalu dgr sesetengah member yang cakap susah nk baca English novel ni sebab x bape nak paham..So, pada aku, klu susah nak paham, susah gak la nnti kan? camne nak menghayati watak ngn storyline tu nnti? Yang ni aku xleh tlg la..tp kalu rajin maybe korunk bleh refer dictionary utk words yang x paham tu..aku pon kadang2 refer gak (referring to dictionary) coz bukan sumer aku paham beb! Huhu..

No comments: